ER DU KONSULENT ELLER RÅDGIVER

Rådgivning og konsulent baseret forretning er en voksende industri.

Markedet for konsulentydelser skønnes at blive mellem 8-900 milliarder årligt på verdensplan, og professionelle konsulenter er blandt de højst betalte sammenholdt med mange læger, advokater og andre fagfolk.

Det er ikke overraskende, at rådgivning er attraktivt for mange mennesker, der ønsker at starte en virksomhed. Når alt kommer til alt, hvis du besidder en vis form for salgsevner, er det en nem virksomhed at starte op med. Alle kan kalde sig rådgiver/konsulent og opstartsomkostningerne kan beramme sig i “visitkortstørrelsen”.

På den anden side er der kæmpe konkurrence. 10 virksomheder i USA sidder eksempelvis  på 40 % af markedet, og de kæmper for enhver lejlighed til at vokse. I dag har kunderne øjeblikkelig adgang til et hav af eksperter blot ved et klik med musen, og de har og kan finde billige alternativer, typisk i Østen, for mange rådgivningsprojekter.

Det gode ved dette marked er dog, at mange af de store konsulentfirmaer fokuserer på specielle dele af markedet. Det skaber en mulighed for mindre virksomheder og individuelle konsulenter.

BESTIL EN GRATIS COACHING SESSION

Skriv dit navn og mail for at bestille din gratis coaching session

Vi behandler dine informationer fortroligt

Så hvordan skaber du plads til din forretning ?

Skab et grundlag og tænk fremad

Som ny konsulent, skal du være i stand til at skabe et projekt eller måske flere, via dit netværk af venner, tidligere arbejdsgivere og kolleger. Når alt kommer til alt viser forskning, at kunderne bruger deres netværk til at vælge konsulenter mere end nogen anden metode.

Desværre kan din adressebog alene ikke holde din konsulent forretning i gang på lang sigt. Hvis dit mål er at skabe en bæredygtig forretning, er det egentlige spørgsmål ikke, hvordan du får din første kunde, men hvordan du skaber et grundlag til at tiltrække fremtidige kunder.

Før du anmoder folk i dit netværk om at ansætte dig som konsulent i forbindelse med dit første projekt, skal du sikre din fremtidig succes ved at lave et langvarigt forretningskoncept, du kontinuerligt kan markedsføre og integrere i dit arbejde.

Start med disse fire enkle tips

Kog dit koncept ned til korte sætninger, således at du præcist og kortfattet kan forklare dig og din forretning, byg en “ramme” om dit koncept.

Opret en markedsføringsstrategi, der understreger handling over planlægning.

Bliv en ekspert i rådgivning og ikke kun en person, der ordner problemstilinger, der dukker op ad-hoc.

Vind med værdi og resultater, ikke pris.

Du skal have indhold og noget at sige …

Potentielle kunder er sjældent på udkig efter konsulenter, indtil de har et presserende behov. – Eksempelvis “vi kan ikke gøre det selv, vi skal have hjælp udefra hurtigt.”

Pointen er, at når de fleste kunder er på markedet får hjælp, er det ofte når et problem er opstået og dette er blevet meget presserende. Kunderne ønsker de bedste konsulenter de kan finde, til en overkommelig pris. Så tag dig tid til at definere, hvad det er præcis, der gør dig til den bedste.

Mange konsulenter tror fejlagtigt, at ved at definere deres ekspertise i store træk, vil de appellere til et bredere publikum og generere flere kunder. Jo mere specifik du er des større troværdighed, og jo mere sandsynligt er det, at kunderne vil synes om dig, og kontakte dig når de har brug for hjælp.

Hvorfor skulle kunderne henvende sig til Dig for at få løst nogle af deres vigtigste projekter ? Vær parat til at besvare disse spørgsmål i løbet af din første samtale med dem:

Hvad præcis er det, du tilbyder ? Er det strategiudvikling, økonomisk forvaltning, drift forbedring, salg og marketing rådgivning, teknologiudvikling, personlig udvikling, eller noget helt andet ?

Hvorfor er det nødvendigt ? Hvilke konkrete forretnings- eller personlige udfordringer vil dine ydelser afhjælpe ?

Hvordan vil kunden få det bedre, efter at have arbejdet med dig ?

Hvad adskiller din virksomhed fra andre, dine ydelser, resultater og fremgangsmåde ?

Hvilke målbare ydelser og resultater kan din klient forvente ?

Alle disse spørgsmål skal du kunne beskrive og forklare på under et minut.

Der er ikke mangel på potentielle kunder, men hvis man vil have de rentable og profitable kunder og projekter, kan der være langt i mellem. Hvis du ønsker at arbejde for de mest profitable kunder, bliver du nødt til at konkurrere om at fange deres opmærksomhed.

Til dette skal du have et godt forretningsgrundlag og en god marketingsplan.

Mange ældre konsulenter har ikke kigget på deres marketingsplaner siden de først blev oprettet. Som et resultat af dette, glider de fra projekt til projekt, med begrænset profit til følge.

Her er 7 punkter du kan starte ud med

1. Forklar formålet med din markedsføring

2. Beskriv din målgruppe(r)

3. Beskriv din niche

4. Beskriv identiteten af din virksomhed

5. Beskriv indholdet i din markedsføringen

6. Beskriv dine markedsføringsværktøjer

7. Dit marketingsbudget

Når du laver en markedsføringsplan, skal du huske på, at du er ved at opbygge en platform, hvorfra du konsekvent skal kommunikere dine ideer ud til dine fremtidige kunder. Det er en essentiel del af din forretning, fordi potentielle kunder sidestiller succes i en virksomhed med en konsekvent synlighed, så lav en markedsføringsplan, der maksimerer din synlighed på markedet.

I løbet af tiden er det vigtig, at du vedligeholder dit netværk og konstant fodre dem med nye tiltag, nyheder o.l.. Gode virkemidler til dette er en troværdig tilstedeværelse offline, men i høj grad online: Indlæg i industri relaterede grupper, deltage i studier og undersøgelser, offentliggøre artikler, og yde bidrag til din målrettede brancheorganisation og det lokale erhvervsliv.

Vigtigst af alt, når du er begyndt din markedsføring, må du ikke stoppe. Du vil høste fordelene for “langdistanceflyvninger” hvis du holder fast i din markedsføring.

At rådgive er en process og ikke et færdig produkt

Måske er det den sværeste udfordring for konsulenter. I en undersøgelse af erhvervslivet udført af analyse firmaet Ross McManus: Var kun 35 % af kunderne tilfredse med deres konsulenter.

En del af problemet er, at mange konsulenter ikke er fortrolige med den konsulterende proces. Før du går alt for langt ind i problemløsningen, skab da en klar forståelse af de grundlæggende elementer i i firmaet, og hvorledes du vil gribe problemløsningen an:

Kvalificerer hvert projekt baseret på hvorvidt, det vil give dig arbejde, reference og profit. Dette går ikke altid hånd i hånd.

Definere projekterne, så du og kunden ved, hvad arbejde der vil blive udført, og de forventede resultater. Din fortjeneste kan fordampe, hvis du har en tvetydig angivelse af projektets omfang.

Find en prisstrategi, der er loyal over for kunderne og beskytter din bundlinje. Prissætning er lige så meget en kunst, som en videnskab, og der er mindst femten forskellige prisstrategier du kan bruge.

Udarbejdelse af oplæg, sørg for at få mest muligt ud af denne tidkrævende aktivitet. Sørg for, at du taler til beslutningstager, og at projektet har finansiering.

Levere fejlfrit arbejde og kommunikere effektivt med din klient.

Arbejd ud fra disse 5 begreber og du vil opleve en gradvis stigende succes.

Hvis du er ny i erhvervslivet, interview konsulenter om, hvordan de håndterer disse aspekter af virksomheden: Læs bøger, artikler og rapporter af førende tænkere inden for området, og overvej at deltage i en af de mange faglige sammenslutninger for konsulenter.

Du kan høste utrolig mange gode og effektive erfaringer på denne måde

 

Skab værdi, værdi og værdi

Din tydeligste vej til en ny kunde er dit netværk af tidligere arbejdsgivere og andre, for at få de første projekter startet.

Husk dog, at rådgivning og konsulent arbejde begynder og slutter med resultater.

Hvis du vil have succes skal du tilbyde og levere ubestridt værdi for dine kunder og alle andre i dit netværk. Værdi er også det grundlag, som skal omhandle og indeholdes i din markedsføring.

Dit netværk af kolleger vil ikke støtte dig, eller din virksomhed, hvis der sættes spørgsmålstegn til værdien af det.

Så før du starter dit firma, sørg for at tænke dit forretningsgrundlag godt igennem og hvilke værdier du vil bibringe til dine fremtidige kunder.